Research

Here you find a collection of selected publications as well as information to ongoing research projects of some Berlin Improvisation Researchers:

Christopher Williams
http://www.christopherisnow.com/
RESEARCH PROJECT
– Tactile Paths: On and Through Notation for Improvisers
http://www.tactilepaths.net/
PUBLICATIONS
– “Book Review: echtzeitmusik berlin: selbstbestimmung einer szene / self-defining a scene” In: Critical Studies in Improvisation. / Études critiques en improvisation. Vol. 7, Nr. 2. 2011. http://www.criticalimprov.com/article/view/1702/2334
– “Three Performances: A Virtual (Musical) Improvisation.” With: Mathias Maschat. In: Matthew Reason / Anja Mølle Lindelof (Eds.): Experiencing Liveness in Contemporary Performance: Interdisciplinary Perspectives. Abingdon: Routledge 2016. P. 243–253.
CURATION
– Kontraklang: http://www.kontraklang.de/
– Certain Sundays: http://www.certainsundays.org/

Lara Frisch
RESEARCH PROJECT
– Die Rolle des Dialogs im kreativen Prozess der Improvisation
PUBLICATION
– “Convulsive Encounter with Personified Noise.” In: Interference. A Journal of Audio Culture. Issue 3: Noise. 2013. http://www.interferencejournal.com/articles/noise/personified-noise
– “Creative Collaboration and Dialogue.” In: Access to Culture. Issue: Rethinking Education. 2013. P. 336–353. http://www.houseforculture.eu/upload/Docs%20ACP/ACP2013WebVersionFull.pdf
– “Improvisation und die Unwahrscheinlichkeit der Kommunikation.” In: Reinhard Gagel / Matthias Schwabe (Eds.): Improvisation erforschen – improvisierend forschen. Beiträge zur Exploration musikalischer Improvisation. / Researching Improvisation – Researching by Improvisation. Essays about the Exploration of Musical Improvisation. Bielefeld: Transcript 2016. P. 205–223.

Dr. Marta Blažanović-Drefers
PUBLICATIONS
– “Berlin Reductionism – An Extreme Approach to Improvisation Developed in the Berlin Echtzeitmusik-Scene.” Beyond the Centres: Musical Avant-gardes since 1950 Conference Proceedings. Thessaloniki 2010. http://btc.web.auth.gr/_assets/_abstracts/Blazanovic.pdf
– Echtzeitmusik: The Social and Discursive Contexts of a Contemporary Music Scene. Dissertation. Humboldt-Universität zu Berlin 2012. http://edoc.hu-berlin.de/dissertationen/blazanovic-marta-2012-11-12/PDF/blazanovic.pdf
– „Eine kleine Sozialgeschichte der Berliner Echtzeitmusikszene.“ /“Social History oft he Echtzeitmusik-Scene in Berlin.” In: Burkhard Beins / Christian Kesten / Gisela Nauck / Andrea Neumann (Eds.): Echtzeitmusik Berlin: Selbstbestimmung einer Szene / Self-Defining a Scene. Hofheim: Wolke 2011. P. 29–52.
CURATION
– Kontraklang: http://www.kontraklang.de/
– biegungen im ausland: http://ausland-berlin.de/biegungen-im-ausland

Mathias Maschat
RESEARCH PROJECT
– Improvisationsästhetik im Kontext musikalischer Avantgarde
PUBLICATIONS
– „Improvisation – Performativität – Ästhetik. Von der Performance musikalischer Improvisation zur Improvisationsästhetik.“ / “Improvisation – Performativity – Aesthetics. From Performing Musical Improvisation to Aesthetics of Improvisation.” In: Reinhard Gagel / Matthias Schwabe (Eds.): Improvisation erforschen – improvisierend forschen. Beiträge zur Exploration musikalischer Improvisation. / Researching Improvisation – Researching by Improvisation. Essays about the Exploration of Musical Improvisation. Bielefeld: Transcript 2016. P. 229–247.
– „Kollektive Kreativität. Das Splitter Orchester – ein Paradebeispiel.“ In: Positionen – Beiträge zur Neuen Musik. Nr. 89. Mühlenbeck b. Berlin 2011. P. 31–34. http://www.berlinsplitter.org/index.php?article_id=117
– „Performativität und zeitgenössische Improvisation.“ In: Matthias Haenisch (Ed.): Improvisation. Theorie – Praxis – Ästhetik. kunsttexte.de/auditive_perspektiven, Nr. 2, 2012. http://www.kunsttexte.de/index.php?id=711&idartikel=39359&ausgabe=39354&zu=121&L=0
– “Three Performances: A Virtual (Musical) Improvisation.“ With: Christopher Williams. In: Matthew Reason / Anja Mølle Lindelof (Eds.): Experiencing Liveness in Contemporary Performance: Interdisciplinary Perspectives. Abingdon: Routledge 2016. P. 243–253.
CURATION
– biegungen im ausland: http://ausland-berlin.de/biegungen-im-ausland

Matthias Haenisch
http://www.uni-potsdam.de/musik/personalverzeichnis/matthiashaenisch.html
RESEARCH PROJECTS
– Erwartung des Unerwarteten. Eine Akteur-Netzwerk-Studie zur Aufführungspraxis zeitgenössischer Improvisation
– Improvisierendes Wissen. Interdisziplinäre Studien zu Wissens- und Lernprozessen in der Gruppenimprovisation: http://improvisationsforschung.de/
PUBLICATIONS
– Ed.: Improvisation. Theorie – Praxis – Ästhetik. kunsttexte.de/auditive_perspektiven, Nr. 2, 2012. http://www.kunsttexte.de/index.php?id=721&ausgabe=39354&zu=907&L=0
– „Emergenz. Zu einem theoretischen Begriff aktueller Improvisationsforschung.“ / “Emergence: On a Theoretical Term in Current Improvisation Research.” In: Burkhard Beins / Christian Kesten / Gisela Nauck / Andrea Neumann (Eds.): Echtzeitmusik Berlin: Selbstbestimmung einer Szene / Self-Defining a Scene. Hofheim: Wolke 2011. P. 186–201.
– Art. „Improvisation.“ In: Loesch, Heinz von / Raab, Claus (Eds.): Das Beethoven-Lexikon. Laaber: Laaber 2008.
– With Marc Godau: „Improvisierendes Wissen.“ / “Improvising Knowledge.” In: Reinhard Gagel / Matthias Schwabe (Eds.): Improvisation erforschen – improvisierend forschen. Beiträge zur Exploration musikalischer Improvisation. / Researching Improvisation – Researching by Improvisation. Essays about the Exploration of Musical Improvisation. Bielefeld: Transcript 2016. P. 67–100.
CONFERENCE
– Labor Diskurs. Moving Music. Ballhaus Ost, Berlin 2016. http://laborsonor.de/moving-music-festival/symposium/
– Labor Diskurs. Translating Music. Ballhaus Ost, Berlin 2015. http://laborsonor.de/festival/symposium/

Dr. Reinhard Gagel
http://www.reinhard-gagel.de/
http://exploratorium-berlin.de/reinhard-gagel/
RESEARCH PROJECTS
– improfil – theorie und praxis improvisierter Musik: http://impro-ring.de/ringgespraech/
PUBLICATIONS
– Ed. with Matthias Schwabe: expressiv & explOHRativ: Musikalische Improvisation in der Schule. Norderstedt: Books on Demand 2013.
– Improvisation als soziale Kunst: Überlegungen zum künstlerischen und didaktischen Umgang mit improvisatorischer Kreativität. Mainz: Schott Music 2010.
– Ed. with Matthias Schwabe: Improvisation erforschen – improvisierend forschen. Beiträge zur Exploration musikalischer Improvisation. / Researching Improvisation – Researching by Improvisation. Essays about the Exploration of Musical Improvisation. Bielefeld: Transcript 2016.
– Ed. with Joachim Zoepf: Können Improvisatoren tanzen? Dokumentation des Symposiums Improvisierte Musik Köln 2000. Hofheim: Wolke 2004.
CONFERENCE
– Improvisation erforschen – improvisierend forschen. / Researching Improvisation – Researching by Improvisation. Exploratorium Berlin 2014. http://exploratorium-berlin.de/symposion2014/

Dr. Simon Rose
http://www.simonrose.org
PUBLICATIONS
– “Free Improvisation in Education.” In: Investigating Musical Performance. London: Ashgate 2012.
– “Improvisation as Real-Time Composition.” In: Dave Collins (Ed.): The Act of Musical Composition. Studies in the Creative Process. London: Ashgate 2014.
– The Lived Experience of Improvisation: In Music, Learning and Life. Bristol: Intellect Ltd. 2017. [Forthcoming]
– “The Process of Improvisation.” In: Organising and Music. Cambridge 2014.